انواع کاغذ و مقوای مصرفی در چاپ

انواع کاغذ و مقوای مصرفی در چاپ

انواع کاغذ و مقوای مصرفی در چاپ

الف- معرفی کاغذ چاپ و تحریر آن چه در ایران به نام کاغذ تحریر شناخته می شود در طبقه بندی بین المللی کاغذها کاغذ تحریر و چاپ writing and printing paper نامیده میشود و انواع مختلف دارد . این کاغذ به دو صورت پوشش دار یا اندوده شده (Coated) و بدون پوشش یا اندود نشد(Uncoated) عرضه می شود. آنچه در ایران کاغذ تحریر نامیده میشود معمولا بدون پوشش است و به گونه ای است که میتوان با جوهر روی هر دو طرف آن نوشت بدون این که مرکب به سمت دیگر کاغذ نفوذ کرده و یا نشت کند .

انواع سایز و گرماژ چاپ و تحریر:

این نوع کاغذ در سایزهای ۱۰۰*۷۰، ۹۰*۶۰ و گراماژهای ۵۰ ،۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۰، ۷۵، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰ GSM ارائه می شود.

موارد مصرف کاغذ چاپ و تحریر:

موارد مصرف این نوع از کاغذ در صنایع چاپ و تحریر است. برای چاپ انواع کتاب، مجله و سررسید ازاین نوع کاغذ استفاده می شود. همچنین تمام کاغذهای کپی که برای پرینت توسط پرینتر استفاده می شود ، از این نوع است. کاغذ کپی درحال حاضر بیشتر از کشورهای اندونزی ،کره جنوبی، چین، مالزی ، میباشد.

شرکت های تولید کننده کاغذ چاپ و تحریر:

برندهای معروف کاغذ چاپ و تحریر عبارتند از : (Inda KiathIK)، سه سکه ( Coins3)، قو (Sinar Royal)، موریم Moorim، تحریر App، تحریر شینهو و تحریر کرون (crown) و Lonfon

ب- معرفی کاغذ و مقوای گلاسه کاغذ چاپ دارای پوشش دورو با کیفیت بالا و کمی سنگین و با سطحی صاف و هموار را کاغذ گلاسه می نامند. تکثیر تصاویر تک رنگ و چند رنگ با کیفیت خوب نیاز به کاغذی دارد که سطح آن یکدست و صاف باشد و بصورت یکنواخت جوهر جذب سطح آن شود . کاغذ گلاسه در این مورد مناسبترین می باشد.

ج- معرفی مقوای پشت طوسی و سفید مقوای پشت طوسی مقوایی است با گرم های متنوع که یک طرف آن سفید است. از این نوع مقوا در چاپ جعبه و بسته بندی های مختلف استفاده می شود. مقوای پشت طوسی یا دوبلکس از ورقه های مقوا بصورت دو لایه تهیه میشود و بطور طبیعی این دو لایه با صفحه های مخصوص مرطوب به همدیگر چسبانده میشود انواع سایز و گرماژ کاغذ و مقوای گلاسه:

کاغذ گلاسه در سایزهای ۱۰۰*۷۰، ۹۰*۶۰ و(سایزهای خاص ) گرماژهای ۸۰ ، ۹۰ ، ۱۰۰ ، ۱۱۳ ،۱۱۸ ، ۱۳۵ ، ۱۴۸ ، ۱۷۰ ، ۲۰۰ ، ۲۵۰ ، ۲۸۰ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ ارائه می شود.

موارد مصرف کاغذ و مقوای گلاسه:

انواع مجله و جلد آن ، کارت ویزیت از مصارف اصلی کاغذ و مقوای گلاسه هستند. این نوع کاغذ به طور ویژه در چاپخانه ها و انتشاراتی ها کاربرد دارد. شرکت های تولید کننده کاغذ و مقوای گلاسه: برندهای معروف کاغذ گلاسه عبارتند از شینهو (Artone)، هانسل (Hansol)، موریم (Moorim)، نیوکرون(New crown) ، نویا (Nevia) درحال حاضر بیشترین کاغذهای وارداتی از کشورهای کره جنوبی، چین و اندونزی میباشد . کاغذ گلاسه به دو صورت مات و براق و همچنین یک رو و دو رو ارائه می شود.

انواع سایز و گرماژ مقوای پشت طوسی و سفید:

این نوع مقوا در انواع سایزها و گرماژهای ۲۱۰, ۲۳۰ ,۲۵۰, ۲۸۰, ۳۰۰, ۳۵۰, ۴۰۰ ارائه می شود.

مشخصات مقوای پشت طوسی و سفید:

مقوای پشت طوسی دارای خصوصیات زیر میباشد: سختی یا نرمی زیاد (با توجه به نوع آن) ، شفافیت قابلیت چاپ بالا، معمولا روی آن سفید و پشت آن سفید یا طوسی میباشد و در پالت و در لایه فیلم های پلاستیکی بسته بندی میشود .و معمولا رول و شیت ( ورق) آن تولید میشود . مقواهای پشت طوسی که استفاده از آنها به خصوص در بسته بندی داروها معمول می باشد از نوع بازیافتی بوده و نظر به بازیافتی بودن آنها و حساسیت های موجود دررابطه با نوع کاربری آنها استفاده از آنها در بسته بندی های دارویی از لحاظ قانونی ممنوع می باشد . شایان ذکر است که این مقواها متاسفانه در برخی صنایع غذایی نظیر بسته بندی بستنی های لیتری و … نیز کماکان مورد استفاده قرار می گیرند . مقوای پشت کرم یا زرد که کیفیتی بالا تر از مقوای پشت طوسی دارد معمولا در ساخت جعبه های دارویی و بهداشتی بکار می رود. نوع دیگری از مقوا در بسته بندیهای بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد و دارای مجوز وزارت بهداشت ایران است مقوای IVory board است که در ایران به ایندر برد یا ایندل برد معروف است.

موارد مصرف مقوای پشت طوسی و سفید:

عمدتا در بسته بندی بکار میرود : نظیر جعبه کفش ، دستمال کاغذی ، جعبه شیرینی ، جعبه کبریت ، جعبه خمیر دندان، و انواع بسته بندی ها در تمام صنایع

شرکت های تولید کننده مقوای پشت طوسی و سفید:

برندها و مارک های معروف شامل هانسول (hansol)، اژدها(shinpoong)، ببری (seha)، اسبی (White horse) و پاندا می باشند.

شرکت های تولید کننده شامل  HANCHANG PAPER CO LTD. SHINPOONG PAPER MFG CO ،DAEHAN PAPERTECH CO LTD. و Seha می باشد.

د- معرفی کاغذ صنعتی – کرافت کاغذی با مقاومت بالا که از سولفات خمیر پالپ تهیه میشود . کاغذهای کرافت بسیار متنوعند : شامل کاغذهای کرافتی که سفید نشده که برای بسته بندی استفاده میشوند تا کاغذهای کرافت سفید شده که برای تهیه کاغذهایی که پیوستگی بافت آن قوی است . این نوع کاغذ معمولا با رنگ قهوه ای یا با رنگ سفید تولید میشود و با دوام میباشد و عمومابرای بسته بندی جعبه ، کارتن ، پاکت (کرافت) بکار میرود گرماژ و وزن این کاغذ بسیار متنوع است بطوری که از ترکیب آنها در تولید ورق و کارتن امکان تولید بیش از یکصد نوع ترکیب در ورقهای ۳ لایه و ۵ لایه میسر می گردد و به صورت کاغذ کرافت ، مقوای کرافت و مقوای زبر یا خشن کرافت میباشد.

موارد مصرف کاغذ صنعتی – کرافت:

این نوع کاغذ مورد استفاده کارخانجات تولید ورق کارتن ، تولیدکنندگان پاکت سیمان و همچنین تولید ساک های کاغذی است.

شرکت های تولید کننده کاغذ صنعتی – کرافت:

برند هاس معروف کرافت لی اند من (Lee And Man) ، دایهان ( Daehan ) و Asia Paper … می باشد . ه- معرفی کاغذ روزنامه و کاغذ LWC کاغذ روزنامه کاغذی است که از تفاله ی چوب ( فیبرهای بازیافت شده ) و بدون بکارگیری عملیات مکانیکی روی آن ساخته میشود و مقاومت آن در برابر نور پائین است و به دلایل فوق ارزان ، اما شکننده و لطیف است. البته گاهی کاغذ روزنامه از خمیر اولیه چوب نیز تولید میشود ( ۴۲ تا ۴۸ گرمی ) که سایه روشن رنگ و سطحی که اجازه میدهد چاپ عکس روی آن با وضوح بیشتری از کاغذهای روزنامه دیگر انجام شود.و عرض دستگاه تولید کننده آن حدودا ۱۵۷۵ تا ۱۷۶۰ میلیمتر میباشد . این کاغذ همانطور که از نام آن پیداست ، مخصوص روزنامه است و سفید، مسطح قدرت جذب بالا داشته و معمولا برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می شود. کاغذ روزنامه برای کارهای هنری سریع و موقتی مناسب است. از این کاغذ برای طراحی های خام و اولیه ی بزرگ و طراحی های موقتی که با مداد ذغالی یا مداد شمعی و مداد گچی انجام می شوند، استفاده میشود. کاغذ روزنامه بصورت دفترچه، ورقه و … در دسترس است. رنگ این کاغذ معمولا” فیلی رنگ است. ضمنا بصورت رنگی هم تولید میشود . این کاغذ دارای کشش سطحی کافی و مقاومت مناسب در زمان چاپ میباشد

انواع سایز و گرماژ کاغذ روزنامه:

این نوع کاغذ به صورت رول هایی با عرض های از ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی متر و گرماژ متنوع از ۶۰ تا ۲۵۰ گرم تولید می شود.

موارد مصرف کاغذهای فانتزی:

این نوع کاغذ در موارد زیر کاربرد دارد: کادو مخصوص گل و هدیه ، صحافی ، کارت دعوت، کارت تبریک، تقویم های درجه یک، کتابهای دستی ، دفترچه بانک، گواهینامه ، لوازم آرایشی و دیگر مصارف بسته بندی کادوی درجه یک.

شرکت های تولید کننده کاغذهای فانتزی:

برندهای معروف این نوع کاغذ شامل FancyPaper, , Brights, فابریانو و فدریگونی است. این نوع کاغذ معمولا ساخت کشورهای ایتالیا ، کره ، چین است. ردیف انواع کاغذ انواع گرماژ مصارف ۱ کاغذ گلاسه بصورت شیت ورول موجود می باشد. ۳۵۰ /۸۰ جلدویامتن مجله وکتاب /محصولات تبلیغاتی مانندکارت ویزیت/بروشور/پوستر /کاغذکادو ۲ کاغذ تحریر بصورت شیت ورول موجود می باشد ۱۰۰ /۵۰ انتشارات /صفحات داخلی کتاب/مجله/دفاتر … ۳ مقوای پشت طوسی وسفید بصورت شیت ورول موجود می باشد ۴۵۰/۱۸۰ صنایع بسته بندی/موادغذایی/دارویی/شکلات/سیگار/جعبه سازی/تولید جعبه دستمال کاغذی/ وموارد مشابه ۴ کاغذA4 80 انواع کپی/پرینت/چاپ ولیزری و… ۵ روزنامه ( کاغذ کاهی ) عرض ۷۰ تا ۲۵۰ بصورت رول وورق ۴۵/۴۸/ ۴۸٫۸ روزنامه/مجلات/ ،…. ۶ LWC بصورت رول ، عرض ۷۰تا۲۵۰ ۴۵/۵۱/۸۰ روزنامه/مجلات/بروشوروکاتالوگ ها وسایرچاپ های تجاری …. ۷ وایت تاپ (کاغذ سفید)

بصورت رول، عرض ۱۰۰ تا ۲۵۰ از ۱۱۰ تا ۱۲۵ صنعت کارتن سازی/ورق سازی/بسته بندی و… ۸ کرافت لاینر (کاغذ قهوه ای) بصورت رول عرض ۱۰۰تا ۲۵۰ صنعت کارتن سازی/ورق سازی/بسته بندی/پاکت سازی/ساک های تبلیغاتی /تولیدکنندگان پاکت پتروشیمی/تولید کنندگان دیوار گچی پیش ساخته/ عایق صدا /سیستمهای نیاز به عایق حرارتی وپشم شیشه استفاده میشود.

منبع: چاپ دانش

نظرات بازدیدکنندگان